W świecie gry

W dzisiejszym wpisie przybliżymy Państwu grę planszową, która jest „sercem” naszej innowacji. Gra zaprasza młode osoby niepełnosprawne do krainy chłodu. Oto wprowadzenie do fabuły gry:

Wiele tysięcy lat temu na świecie żyli magowie. Nie było ich wielu. Ich potęga była ogromna, dlatego łatwo zdobywali sławę, władzę i bogactwo. Byli podziwiani, a nawet  czczeni. Czuli się jak bogowie i każdy chciał uważać siebie za najpotężniejszego. Wzajemne przechwałki szybko zamieniły się w pojedynki, a pojedynki – w wojnę. Konflikt narastał, miotane zaklęcia stawały się coraz groźniejsze, aż w końcu zupełnie wymknęły się spod kontroli. Rozpoczął się czas wielkich kataklizmów i klęsk żywiołowych, który pozostawił świat skuty w mroźnym uścisku. Cała planeta została uwięziona pod wielokilometrową skorupą lodu.

Niewielu przeżyło ten mroczny czas. Ci, którym się udało, schronili się pod ziemią. Im bardziej świat zamarzał, tym głębiej rozciągały się tunele nowego, podziemnego świata. Wiele pokoleń minęło od czasu Wielkiego Zejścia. Ciała i zdolności mieszkańców podziemi dostosowały się do życia pod powierzchnią. Niektórzy zyskali ogromną siłę i kończyny ułatwiające kopanie. Inni utracili wzrok i wykształcili zupełnie nowe zmysły, pozwalające im na odnajdywanie się w ciemnościach. A wciąż z różnych stron dochodziły plotki o nowych, niezwykłych postaciach.

Z biegiem lat podziemny świat rozwijał się, a żyjące w nim stworzenia żyły we względnej zgodzie i harmonii. Aż do momentu, w którym do największego miasta podziemi – Bodensztadu – zaczęły dochodzić wieści o coraz częstszych przypadkach przecieków na górnych poziomach, a podtopień na dolnych.

Czyżby świat na powierzchni zaczynał topnieć? Czy w związku tym Bodensztad i resztę podziemia czeka zagłada? Aby to sprawdzić, w kierunku powierzchni zostaje wysłana ekspedycja najodważniejszych śmiałków.

Podczas każdego ze spotkań z grą , gracze pokonują jedno wyzwanie fabularne. Gra została zaprojektowana w taki sposób aby osoby niepełnosprawne mogły toczyć rozgrywki zarówno z rówieśnikami w szkole lub internacie, jak i z rodziną w domu. Minimalna liczba graczy to dwie osoby, ale im większa liczba graczy, tym rozgrywka bardziej atrakcyjna.  Realizacja przygód, na które gracze napotykają poruszając się po planszy odbywa się bowiem poprzez skompletowanie odpowiedniej liczby kart danego typu. Żeby to zrobić, gracze muszą między sobą współpracować i wspierać się nawzajem w skompletowaniu określonej liczby kart akcji..

A teraz proszę, poznajcie Państwo postacie w grze, spośród których gracz wybiera jedną i pozostaje z nią aż do końca rozgrywek.

1.    Krecioręki – bardzo silny, obdarzony wielkimi łopatkami zamiast dłoni. 90% jego masy ciała to mięśnie. Świetnie kopie, choć jest niezdarą. Czasem wpada na różne rzeczy… Ma świetny węch.
  1. Rodzeństwo Mrówaczy – dwanaścioro małego rodzeństwa o wspólnym umyśle. Mogą budować z siebie mosty, służyć za linę, lub drabinę. Jak im się nudzi to się biją i rozrabiają. Ach, te dzieci…
  2. Larka – może zmieniać się w to co chce i kiedy chce, a następnie wraca do swojej ulubionej postaci larwy. Wolno się porusza i śpi kiedy tylko może, w każdym dostępnym miejscu. Ciężko ją dobudzić, warto mieć wtedy przy sobie jakiejś pożywienie, bo staje się agresywna.
  3. Świetlanka – podczas wędrówki przez tunele potrafi oświetlić mroki podziemi. Wabi ofiary obietnicą wiązki utęsknionego światła w przenikającej ciemności korytarzy. Kiedy trafi na wroga może go zmylić błyszczącym “zajączkiem”, a nawet oślepić.
  4. Wizjerka – choć nie mają oczu, wypuszczają długie, czułe nogogłaszczki, dzięki którym wyczuwają trzęsienia ziemi i tąpnięcia. W swojej niepatrzącej głowie widzą i czują całe sieci korytarzy. Chodzą plotki, że widzą i czują również dusze innych istot.
  5. Leonka – smukła i wysoka, musi się garbić, podczas wędrówki tunelami. W jednej chwili potrafi się wtopić w otoczenie. Ma bardzo donośny głos, który niesie się korytarzem przez dziesiątki kilometrów. Lepiej jej nie rozśmieszać, bo zwróci na nas uwagę wszystkich drapieżników.
  6. Bombiusz – pulchne, krótkonogie bulwiaki. Mogą wysadzać korytarze kontrolowanymi wybuchami gazów. Wybuchy stają się niekontrolowane, kiedy Bombiusz czuje strach. Trzeba go wtedy szybko uspokoić, bo te gazy uderzają nie tylko w mury, ale i w nozdrza.
  7. Glizdownik – główny medyk w całym Bodensztad. Jedyny na całe miasto dystrybutor glizdogluta o działaniu uzdrawiająco-regenerującym. Glizdownik jest bardzo elastyczny. Może jednocześnie opiekować się dwoma chorymi każdym z dwóch swoich końców. Nie lubi łaskotek.
  8. Pancerniacz – silny dźwigacz. Ma twardy pancerz, dzięki któremu, mogą uniknąć wielu nieszczęść. Podtrzymują korytarze i nie straszna  im walka, bo tej chityny nic nie przebije. Kiedy jednak trzeba uciekać, zwijają się w kulkę i szybko turlają korytarzami.
  9. Kłębuch – ta przesympatyczna postać to serce drużyny. Ma puszystą, milusią sierść i dużo ciała do tulenia. Z łatwością uspokoi największą marudę. Gdybyśmy przemokli, Kłębuch z przyjemnością ogrzeje nas w swoich ramionach i fałdach.

Elementami zestawu do gry są m.in. instrukcja dla animatora gry oraz instrukcja dla gracza (w wersjach: podstawowej i łatwej do czytania). Tymczasem trwa już testowanie gry w rodzinach osób niepełnosprawnych. O jego przebiegu oraz o tym, w jaki sposób gra łączy się z zadaniami w realnym życiu, dzięki wykonaniu których gracze doskonalą swoją samodzielność, dowiedzą się Państwo z kolejnych wpisów. Zapraszamy do lektury!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *