O potrzebie superwizji

Temat niełatwy i w pedagogice nieczęsto poruszany. Wydaje się, że to dość duży błąd zważywszy na terapeutyczny charakter pracy wielu (wszystkich?) pedagogów specjalnych. W psychologii jeden           z warunków etycznej pracy z drugim człowiekiem. Konieczny element profesjonalnego podejścia do dziecka i jego rodziny. „Trzecie oko”, które życzliwie, acz czujnie przygląda się temu, co dzieje się w relacji. Obserwator, towarzysz, świadek –…

Read More

Opowieści terapeutów

W oczekiwaniu na urlop, jeszcze przed długim majowym weekendem pomyślałam, że czas najwyższy dać głos samym terapeutkom, które intensywnie, niekiedy wręcz nadludzką wytrwałością i anielską cierpliwością realizują program terapeutyczny w ramach innowacji społecznej „Autyzm relacyjnie”. Jedna z nich, pani Paulina z przedszkola MIŚ tak oto pisze o swych doświadczeniach projektowych: „Ale po co ta terapia?” – faktycznie taka myśl przeszła…

Read More

Społeczna odpowiedzialność terapeuty

Mam wrażenie, że bardzo dawno nie pisałam i nie dzieliłam się tym, co w projekcie „Autyzm relacyjnie” piszczy… Od ostatniego wpisu działo się wiele, mamy poczucie, że już widać pierwsze efekty naszych działań – w szczególności w sferze społecznej i emocjonalnej u dzieci. Zdecydowane ukłony w stronę zaangażowanych terapeutów, którzy dzielnie znoszą trudy regularnej, codziennej, nie zawsze łatwej terapii (i…

Read More

(współ)praca z Rodzicami

Trudny temat, bo złożony i niejednoznaczny. Jedni uważają, że przymierze z Rodzicami trzeba budować, inni (w tym chyba i ja), że jeśli coś nie „kliknie” i nie zagra od początku, to dość trudno później o dobrą pracę i relację z dzieckiem. Rodzice mają prawo – bezapelacyjnie – wiedzieć i rozumieć, co dzieje się z ich dzieckiem. Zdawać sobie sprawę, jaka…

Read More

Ale po co ta „terapia”?

Dziś będzie chyba nieco krócej niż zwykle. Trochę „impulsywnie”, bowiem bodźcem była przeczytana przed chwilą fraza o istocie „życia jak człowiek”, która według Naoki’ego Higashida (książka „Dlaczego podskakuję?”) polega na możliwości wyrażania siebie. Uff. Nareszcie ktoś o tym napisał, również w kontekście wspierania osób z autyzmem. Nie wiem, jak Wy, ale mnie zawsze męczyły i męczą te wszystkie działania i…

Read More

Gdyby to tylko ten autyzm…

W terapii dzieci z ASD bardzo często skupiamy się na tym, co jest istotą przeżywanych przez nie trudności – wspieraniem rozwoju komunikowania się, umiejętności nawiązywania trwałych, dobrych, bezpiecznych relacji oraz symbolicznego myślenia. To zadania wymagające wysiłku, duże wyzwania – zarówno dla terapeuty, jak i dziecka, które przecież równie ciężko pracuje nad tym, aby owe cele osiągać. W życiu jednak, na…

Read More

Stereotyp dziecka z zaburzeniami ze spektrum wśród nauczycieli

Jednym z ciekawszych elementów fazy przygotowawczej było zbadanie, jaki jest obraz dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, jaki tworzą nauczyciele. W badaniu wykorzystana została Lista Przymiotnikowa ACL, o której więcej przeczytać można na stronie www.practest.com.pl  Badanie przeprowadzono we wszystkich placówkach biorących udział w projekcie. Nie wszyscy poproszeni o to nauczyciele zgodzili się wypełnić arkusze. Spośród uzyskanych formularzy wybrano te, w…

Read More

Zaczynamy!

Nowy Rok w projekcie „Autyzm relacyjnie” oznacza duże i ekscytujące zmiany! Wkraczamy właśnie pełną parą w fazę testową, której realizacja pokaże, czy wprowadzenie w edukacji dzieci z zaburzeniami ze spektrum dwóch godzin terapii relacyjnej dziennie, pozwoli im ponownie dołączyć i lepiej radzić sobie w zespole klasowym, wśród rówieśników. Duże nadzieje, duże oczekiwania, ogromny stres (Autorki projektu przede wszystkim :)) Co…

Read More