Człowiek potrzebuje relacji

Dziś pierwsza konferencja metodyczna, podczas której opowiadałam co nieco o podejściu relacyjnym i projekcie „Autyzm relacyjnie”. Przygotowałam dość długie i szczegółowe wystąpienie, opis fazy testowania innowacji – która zwykle interesuje najbardziej. Na sali wyczuć można było skupienie i zainteresowanie. To dodaje skrzydeł! Jakież było moje zdumienie, gdy po konferencji podeszła do mnie pewna Pani z pytaniem, czy mogłabym poświęcić Jej…

Read More

Korzyści płynące z terapii relacyjnej. Niespodzianki i poruszenia.

Jestem bardzo dumna i szczęśliwa, gdy oprócz „namacalnych” przewidywanych efektów prowadzenia terapii relacyjnej, pojawiają się również zaskoczenia i poruszenia – jak to, o którym dowiedziałam się wczoraj. Jedna z Pań terapeutek, w toku wdrażania programu edukacyjno-terapeutycznego „Autyzm relacyjnie” zdecydowała się przygotować pracę dyplomową na temat porównania metod dyrektywnych i niedyrektywnych. Program stał się po części inspiracją do podjęcia tego trudnego…

Read More

Korzyści płynące z terapii relacyjnej. Część 2

Tym razem nieco przekornie, bo … o zmianach, jakie zachodzą u opiekuna/ terapeuty, który podejmuje się wyzwania (z)budowania dobrej relacji z dzieckiem. Zmiany te bezsprzecznie mają miejsce i są bardzo wyraźne dla samego dorosłego, ale również i jego otoczenia. Terapeuci poszukujący, którzy trafiają na podejście relacyjne zwykle podchodzą do niego sceptycznie i z ostrożnością. Przyzwyczajeni do sztywnych ram programów edukacyjno-terapeutycznych,…

Read More

Korzyści płynące z terapii relacyjnej. Część 1

Nie minął jeszcze czas, który poświęcam na przygotowanie podsumowania fazy testowania innowacji w postaci programu edukacyjno-terapeutycznego „Autyzm relacyjnie”, a już bardzo chciałabym opisać wszystko to, co zadziało się w diadach biorących udział w projekcie. Po raz kolejny przeglądam dzienniki, czytam, analizuję – już teraz z perspektywy posiadania wiedzy o tym, co zadziało się w ciągu wszystkich miesięcy i pozostaję poruszona…

Read More

Wakacje

Udało się. Dobrnęliśmy do długo wyczekiwanego portu, jakim są wakacje. Zaangażowani w pracę nauczyciele – terapeuci mają w końcu chwilę oddechu i możliwości wytchnienia. Długo oczekiwane wakacje czas zacząć! Cóż to oznacza dla projektu „Autyzm relacyjnie”? Dla nas to także czas pożegnań i pogłębionego podsumowywania uzyskanych efektów. Zakończyliśmy fazę testowania innowacji, tj. wdrażania programu terapeutycznego w czterech wybranych placówkach. Przez…

Read More

Psychiczne narodziny

W terapii relacyjnej, szczególnie dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, terapeuta staje się świadkiem psychicznych narodzin początkowo zamkniętego, wycofanego i mało świadomego jeszcze siebie i innych dziecka. Dzięki podejmowanym działaniom, zgodnym z naturalnym rytmem rozwoju, terapeuta wchodzi w rolę położnika, sanitariusza, który wspiera i czuwa nad prawidłowym przebiegiem narodzin. W rezultacie konstytuowanej (leczącej) relacji, dziecko w coraz większym stopniu staje…

Read More

Definicyjnie

Jakiś czas temu Ktoś (tak, to o Tobie mowa Jacku :)) poprosił o zdefiniowanie pojęcia terapii relacyjnej tak, jak ją rozumiem. Trudne wyzwanie – myślowe i emocjonalne. Skomplikowane, bo każda definicja jest z natury swej pewnym ograniczeniem (nadaniem ram), a Autorka za ograniczeniami niezbyt przepada i stąd ten chyba opór i upór 🙂 Niemniej, podjęłam rękawicę i od kilku dni…

Read More

Opowieści terapeutów cd.

Tym razem kolejna refleksja kolejnej Terapeutki biorącej udział w projekcie „Autyzm relacyjnie”. Z Jagodą współpracujemy od lat. W mig odczytujemy swoje stany i potrzeby. Podobnie myślimy o sensie terapii i istocie wspierania innych osób (i siebie nawzajem) 🙂 Bardzo jestem wdzięczna, że możemy nadal razem pracować i że uczeń, którego kiedyś miałam pod swoimi skrzydłami trafił w Jej ciepłe i…

Read More

O potrzebie superwizji

Temat niełatwy i w pedagogice nieczęsto poruszany. Wydaje się, że to dość duży błąd zważywszy na terapeutyczny charakter pracy wielu (wszystkich?) pedagogów specjalnych. W psychologii jeden           z warunków etycznej pracy z drugim człowiekiem. Konieczny element profesjonalnego podejścia do dziecka i jego rodziny. „Trzecie oko”, które życzliwie, acz czujnie przygląda się temu, co dzieje się w relacji. Obserwator, towarzysz, świadek –…

Read More

Opowieści terapeutów

W oczekiwaniu na urlop, jeszcze przed długim majowym weekendem pomyślałam, że czas najwyższy dać głos samym terapeutkom, które intensywnie, niekiedy wręcz nadludzką wytrwałością i anielską cierpliwością realizują program terapeutyczny w ramach innowacji społecznej „Autyzm relacyjnie”. Jedna z nich, pani Paulina z przedszkola MIŚ tak oto pisze o swych doświadczeniach projektowych: „Ale po co ta terapia?” – faktycznie taka myśl przeszła…

Read More